+370 652 59798 info@hgs.lt

Sveikų minčių metodas

Sveikų minčių metodas

Nijolė JAKUBAITIENĖ

 

Sveikų minčių metodikos autorius yra JAV gydytojas onkologas – radioterapeutas Carlas Simontonas. Šis metodas tinka onkologine liga sergantiems žmonėms. Remiantis Simontono teorija, sergantiesiems ir jų artimiesiems, duodamas psichologinės pagalbos įrankis, savo mąstymo keitimas, kurį įvaldžius, pacientai ir jų artimieji, naujus įgūdžius gali pritaikyti bet kokioje situacijoje.

Emocijų ABCD

Mūsų savijauta ir jausmai dažnai priklauso ne nuo paties įvykio, o nuo to, kaip mes jį vertiname.

  • 1 Įvykis – tai A.
  • 2 Įvykio įvertinimas – B.
  • 3 Pasekmė, jausmas – C.
  • 4 Kaip vertinate, tą jausmą ir yra –D. Tai veiksmas. Jus sutrikęs, panikuojate, kažkam skambinate ir t. t.

Pavyzdžiui:

Pakeitus B – vertinimą, mes galime pakeisti C ir D.

  • A Įvykis – diagnozė „vėžys“.
  • B Situacijos įvertinimas („mirtina liga, mirsiu kančiose, man mažai beliko“).
  • C Jausmas – panika, šokas, sutrikimas, liūdesys.
  • D Veiksmas – užsidarymas, nenoras eiti pas gydytojus, nes labai baisu, apatija, užsisklendimas ir paramos neieškojimas.

Sveikų minčių metodika pagal Simontono teoriją yra keičiant mintį, pakeisti situacijos įvertinimą.

Keisti mintis yra sudėtinga. Jeigu mes pratę 30 ar 50 metų mąstyti pagal vienodą scenarijų, pakeisti mąstymą sudėtinga, bet įmanoma. Yra penkios sveiko mąstymo taisyklės.

  • 1Paimkite jus bauginančią, pačią baisiausią mintį.
  • 2Įvertinkit ją panaudojant penkis minčių vertinimus:
  • ar ta mintis remiasi faktu?
  • ar ta mintis saugo mano gyvybę ir sveikatą?
  • ar ši mintis padeda pasiekti mano tikslus?
  • ar ši mintis padeda spręsti konfliktines situacijas ir jų išvengti?
  • ar ši mintis padeda man jaustis taip, kaip aš noriu jaustis?
  • 3Jeigu į tris punktus atsakote „ne“, vadinasi, ta mintis nėra sveika.
  • 4Ką daryti toliau? Bandykite tą mintį performuluoti į sveikąją. Kaip tai padaryti?
  • paimkite popieriaus lapą ir padalinkite jį per pusę.
  • kairėje lapo pusėje surašykite visas jus kamuojančias, galvoje besisukančias, mintis, nuo kurių negalite atsiriboti.
  • 5Kai mintys surašomos, kitoje lapo pusėje, jas verskite sveikomis mintimis.

Pavyzdžiui, minčiai – ,,vėžys mane sugrauž“, klauskite, Ar tai remiasi faktu? Vėžinės ląstelės nevalgo sveikųjų, priešingai, organizmo imuninė sistema turi savybę „valgyti“ pakitusias ląsteles, taip pat ir vėžines. Tik šiuo metu organizmui reikia padėti, jis nesusitvarko.

Ieškokite mintį paneigiančių faktų. Šiai minčiai sveikoji būtų tokia: „Vėžinės ląstelės yra silpnos ir chaotiškos, jos negali valgyti sveikųjų. Tai imuninė sistema turi savybę naikinti vėžines ląsteles. Mano organizmas pats su jomis kovoja“.

Bloga mintis: „Aš mirsiu nuo vėžio greitai ir skausmingai.“ Sveika mintis: „Aš nežinau, kada ir nuo ko numirsiu. Galiu mirti nuo senatvės, mane gali partrenkti mašina. Visi esame mirtingi ir kada nors numirsim. Tačiau dabar man svarbu daryti viską, kad jausčiausi pakankamai sveikas ir laimingas.“

Patartina po ranka turėti lapą, kuriame rašytumėte nesveikas ir sveikas mintis. Kai užplūsta negatyvios mintys, paimkite savo paties parašytą lapą ir skaitykite. Jeigu kasdien skaitysite tas savo parašytas sveikąsias mintis, ims keistis ir jūsų mąstymo schema. Taip nuolat dirbdami su sveikomis mintimis, jas treniruosite, susiformuos nauji sveikų minčių įgūdžiai ir pasikeitus situacijai, jūs gebėsite pakeisti jos vertinimą.

Stebėk nuotaiką Įsisąmonink mintis Patikrink ir perdirbk mintis Nuspręsk ką daryti ir padaryk tai
Atsakykite sau į klausimus
Ką aš jaučiu? Ką aš sakau sau šiuo metu? Kiek tame yra objektyvios tiesos? Kokie įrodymai “už” ir “prieš”? Kokių veiksmų imtis siūlo racionalus protas?
Kokia mano nuotaika? Kokios mano mintys sukelia šią nuotaiką? Kiek man naudinga, kad aš taip galvoju? Kokio plano laikytis juos darant?
Kaip dar galima pažiūrėti į situaciją?

Stebėk savo mintis ir nuotaiką

Psichologė dr. Aistė Diržytė. Viena pirmųjų pradėjusi dirbti su onkologiniais pacientais yra atlikusi mokslinį tyrimą apie ryšį tarp imuninės sistemos ir kognityvinės terapijos. Ji tyrė ketvirtos stadijos vėžiu sergančius žmones, kurie stebuklingai pasveiko. Žmonės, kurie pozityviai mąsto, gyvena, mato pozityvius dalykus net ir sunkioje situacijoje, jų imuninė sistema dirba geriau. Ir, dirbdama geriau, ji sunaikina supiktybėjusias ląsteles.

 

„Gyvenimas tampa tokiu, kokį jį suformuoja mūsų mintys“, – sakė Markas Aurelijus.